۱۳۸۸ بهمن ۲۹, پنجشنبه

مرثیه ای برای سبحان (به بهانه آخرین کنسرت راجر واترز در آرژانتین)- قسمت اول تاریخچه پینک فلوید




Roger Waters - Live in Argentina 2008

دیشب بالاخره موفق شدم کنسرت جدید راجرواترز-Roger Waters را ببینم


.جای شک نبود که برای دیدنش لحظه شماری میکردم. با دیدن اسامی آهنگ ها در پوست خود نمیگنجیدم ؛ باورم نمیشد یعنی همه این آهنگ ها رو اجراکرده؟


چه عالی!وقتی اسم Wish You Were Here را در لیست دیدم جلوی هیجانم را نمیتوانستم بگیرم.بدون کوچکترین درنگی انتخابش کردم و ...


از اطاق پهلویی صدایی میپرسید : این کیه که داره میخونه ؟
کی به خودش جرات داده این آهنگ رو بخونه؟
پینک فلوید که نیست؟
در حالیکه روی صندلی قفل شده بودم وبی اختیار اشک میریختم پاسخی که هرگز فکرش را نمیکردم از زبانم خارج شد. " نه"
یاد پطرس افتادم که مسیح در شب آخر به او گفت « تو تا طلوع آفتاب 3 بار مرا انکار خواهی کرد »
باورم نمیشد که لحظه ای فرابرسد که او را انکار کنم ؛ رهبر و مغز متفکر گروه پینک فلوید، مردی که با موسیقی و اشعار خارق العاده اش دنیا را متحول کرد و همدم روزها و شب های میلیونها نفر علاقه مندکه عاشقانهآن گروه را میپرستیدند (و البته من هم جزو همانها بوده و هستم) با گروهی که هیچ شباهتی به تیم اصلی (چه از نظر اجرا و چه از لحاظ ظاهر!)روی صحنه آمد.




عمده آهنگ ها از آلبو م های «The Dark Side Of The Moon » و The Wall » دو شاهکار ماندگار و فراموش نشدنی گروه Pink Floyd انتخاب شده بود.


در اینجا شاید بد نباشد که قبل از اینکه سراغ کنسرت برویم ،خلا صه ای ازتاریخچه گروه و نقدی کوتاه از این دو آلبوم داشته باشیم :

Pink Floyd -The Dark Side of the Moon 1973

در سال ۱۹۷۳ این آلبوم توسط گروه پینک فلوید منتشر شد. آلبومی که چند نسل از شنوندگان را مبهوت کرد و رکورد طولانی‌ترین مدت باقی ماندن در فهرست پر فروشترین آلبوم‌های موسیقی را در تاریخ بنام خود ثبت کرد ؛ طبق آمارهای مربوط به چند سال پیش، از هر ۱۱ نفر از جمعیت 7 میلیاردی کره زمین، یک نفر این آلبوم را خریداری کرده است.)البته اگر علاقه مندانی که بجای خرید البوم , آنرا کپی کرده اند یا آنرا بصورت فایل صوتی دارند برشماریم سر به فلک میزند) این آلبوم نمایانگر ۵ سال کار آزمایشی و ۵ سال اندیشیدن اعضای گروه بود. خود آلبوم ربطی به ستاره و اختر‌شناسی نداشت و فقط روایت دیوانگی بود! موضوع اصلی آلبوم تشریح فشارهائی است که در زندگی روزمره و به واسطه موضوعات گوناگونی که در اطراف ما رخ می دهد،و تأثیری که بر انسان می گذارند..


نیمه تاریک ماه با فروش ۲۴ میلیون نسخه چهارمین آلبوم پر فروش تاریخ شد. در سال ۱۹۸۸ بعد از ۷۳۶ هفته از فهرست صد آلبوم پر فروش دنیا خارج شد. مردم ایران سالها است که آرم برنامه « تقویم تاریخ» را از رادیو میشنوندکه مقدمه آهنگTime، از این آلبوم است.





Pink Floyd - The Wall-1979

دو ماه بعد از تو کنسرت «Animals» واترز که به دلیل مشکلات شخصی به فردی کاملا" منزوی تبدیل شده بود ؛ کارش را بر روی پروژه های جدید آغاز کرد. اینبار او صرفا" به یک آلبوم موسیقی فکر نمیکرد، بلکه در نظر داشت آلبومی بسازد که بعدا" تبدیل به فیلم شود. بعد از یک غیبت شش ماهه ؛ واترز با دو اتود جدید وارد استودیو شد.


کار اول«The Pros & Cons of Hitchhiking » نام داشت( که بعد از جدایی از گروه آنرا منتشر ساخت) که مورد تایید گروه قرار نگرفت ؛ و کار دوم «The Wall» . گروه مدت شش ماه استودیویی را اجاره کرد و نتیجه اثری شد که از آن به عنوان بزرگترین سمفونی تاریخ راک یاد میکنند .


***


فروید معتقد بود که هر انسانی در طول حیات خویش ؛ دوره واپس زنی« اصل لذت» ؛ توسط « اصل واقعیت » را از سر میگذراند.اما برای برخی از انسانها این سرکوب زیاده از حد است و آنها را بینار میکند.برخی نیز اصولا" نمیتوانند واقعیت را بپذیرند و همواره در خیال « لذت» باقی میمانند و چون نمیتوانند به آن دسترسی یابند؛ تحت مکانیسم های جبرانی به انواع دیگری از لذت (مانند لذت از بزرگ داشته شدن یا حکم راندن یا مورد تشویق واقع شدن پناه میبرند)


The Wall حکایت داستان انسانی است تنها و رها که نمیتواند با واقعیت ها کنار بیاید . همیشه در اندیشه و طلب آن«لذت» های سرکوب شده است.او مانند بسیاری از مردم قهرمانانه خشنودی و لذت را کنار یگذارد و با به تعویق انداختن لذت آنی؛ آنرا دوباره به صورت غنی تر بدست آورد.شخصیت امروزی او برایند واپس زدن عناصری است که او را ساخته است. آرزو ها و امیال ارضاء نشده؛ هرلحظه و بدون هیچ منطقی خود را مینمایانند، گرچه قبلا به جایی پس زده شده اند که «ناخودآگاه» نامیده میشود.


وجه تفاوت انسان از حیوانات این است که او بدون هرگونه ابزار دفاعی به دنیا میاید و برای بقای خویش کاملا به مراقبت اعضای بالغتر نسل خود (که عموما والدین هستند) متکی است. شخصیت اصلی داستان که فاقد این تکیه گاه و ستون اصلی است همیشه در عین حالیکه به دنبال نیمه گم کرده خود میگردد از ان گریزان است.

***

راجرواترز بعد از آلبوم Final Cut رسما" از گروه خارج شد و مستقلا" شروع به کار کرد.در این سالها آلبومهای کاملا" عصبی و روانی و در یک کلام «واترزی» چیزی که شیفته گان این گروه را از خود بیخود میکند رایکی یکی به همراه بزرگانی چون


Jeff Beck , Eric Clapton روانه بازار کرد و طرفداران خود را همچنان بسوی خود جذب نمود. لیکن مدتی طول کشید تا بقیه گروه خود را بازیابی کنند تا سرانجام پس از گذشت 5 سال A Momentary laps Of reason منتشر شد، اولین البوم بدون حضور او. البومی که به گفته واترز «یک جعل بزرگ » است با همکاری لشگری از نوازندگان و موزیسین های مختلف گروه سه نفره پینک فلوید به رهبری دیوید گیلمور در سال 1988 تور های دور دنیای خود را به مدت سه سال آغاز کرد.


کنسرت فراموش نشدنی«Delicate Sound Of Thunder» آلبوم« Division Bells»( که آخرین آلبوم گروه در سال 1994 بود و به نظر من بهترین آلبومی است که تا به حال منتشر شده است ) و در نهایت اجرای زنده همین آلبوم در کنسرت « P.U.L.S.E» پایان نامه ای پر افتخار برای اعضاء گروه بود . روزهاییکه نابغه ای بنام واترز در افول قرار گرفت

Pink Floyd - The Division Bells ۱۹۹۴

ناقوس جدایی ـ آخرین آلبوم و یکی از بهترین البوم های پینک فلوید

در 12 ژانویه سال 2005 بالاخره پس از 22 سال انتظار واترز در کنسرت Live8 در میان اشک شادی و شوق علاقه مندان در کنار دیوید گیلمور ، ریچارد رایت و نیک میسون به روی صحنه آمد و تا برای آخرین بار یاد آور آن روز های طلایی باشد

لحظه ای فراموش نشدنی بود ، همه طرفداران گروه که شاهد این صحنه بودند بلا استثنا اشک میریختند ...


ادامه دارد...


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر