۱۳۸۹ خرداد ۲۲, شنبه

  Sing me a song, you're a singerBlack Sabbath- Heaven & Hell

Ronnie James Dio
دنیای موسیقی متال بار ديگر عزا دار شد .
یکشنبه 16 مي (۲۶  اردیبهشت) ساعت ۷:۱۵ صبح  Ronny James Dio یکی از بنيان‌گذاران و اسطوره هاي خوانندگي موسيقي متال در سن۶۷ سالگی از دست رفت
رانی جیمز دیو (رونالد جیمز پاداونا) ترانه‌سراي  و خوانندهٔ بزرگ هوی متال که از اواخر دههٔ ۶۰ میلادی به این سو با گروه‌های مختلفی همچون RainBow, BlackSabbath و گروه خودش با نام Dio همکاری داشت؛بر اثر ابتلا به بیماری سرطان معده در گذشت.
The lover of life's not a sinner
The ending is just a beginner
The closer you get to the meaning
the sooner you'll know that you're dreaming

ronnie james dio

از اوبه عنوان یکی از بهترین خوانندگان هوی متال که تا به امروز در این عرصه ظهور کرده‌اند و عضو هيئت داوران مسابقات  خوانندگي یاد می‌شد.
در اواخر سال 1979 وقتي Ozzy Osbourn گروه Black Sabbath را ترك گفت ، توني ايومي و جيزر باتلر از روني كه آن زمان با ريچي بلك مور(Deep Purpel) در گروه شخصي ريچي و راجر گلاور بنام Rain Bow  همكاري ميكرد دعوت كردند كه به آنها بپيوندد .
آلبوم فراموش نشدني Heaven & Hell حاصل اين كار مشترك بود.
دو سال بعد ؛ روني گروه را ترك كرد. بعد از رفتن روني خوانندگان مختلفي به گروه آمدند اما هيچ كس نتوانست جاي Ozzy و Ronnie  را پركند . در اوايل دهه 90 روني بار ديگر براي مدت سه سال به گروه پيوست و در نهايت Ozzy بزرگ دوباره به خانه خود بازگشت . 
جيزر باتلر نوازنده گيتار باس گروه  چند سال پیش در مصاحبه ای عنوان کرد:
"ما فقط دو خواننده براي Black Sabbath ميشناسيم Ozzyو Dio "
دوستاني كه  آلبوم  Heaven and Hell اين گروه را بخاطر دارند صداي گرم و سبك مخصوص خوانندگي
حماسي روني را هرگز از ياد نخواهند برد.

                              Heaven & Hell

ريچي بلك مور در گروه جديدش بنام Blackmore`s Night  گاها" بعضي از كارهاي قديمي
 RainBow, Deep Purple  را با صداي خانم كنديس نايت اجرا ميكند. اما هر چند اجراي Unplugged ريچي دلنشين و خاطره برانگيز است اما جاي خالي صداي روني و يان گيلان (خواننده Deep Purple) به شدت حس ميشود.

For every moment of truth, there's confusion in life
Love can be seen as the answer, but nobody bleeds for the dancer
در هجدهم نوامبر ۲۰۰۹، خبر مریض شدن رانی و ابتلای وی به سرطان معده منتشر شد. همسر و مدیر برنامه های او، وندی دیو ضمن سپاس گویی از هوادارانی که برای رونی آرزوی سلامتی کرده بودند چنین بیان کرد:
"پس از اینکه رونی، این اژدها را بکشد به روی سن باز خواهد گشت. جایی که او بدان تعلق دارد و کاری که او همیشه به آن عشق ورزیده است."
The world is full of Kings and Queens
Who blind your eyes and steal your dreams
It's Heaven and Hell, oh well
And they'll tell you black is really white
The moon is just the sun at night
اين ضايعه را به تمام دوستداران موسيقي متال تسليت ميگويم.
صاحب صداي  افسانه اي  به افسانه ها پيوست
روحش شاد
دانلود:
Rainbow-(Ronnie James Dio)Temple of The King

Black Sabbath (Ronnie James Dio) - Heaven & Hell
پانوشت :
بيش از بيست و دوسال از آشناييم با اولين آلبوم متالي(Heaven & Hell) كه مرا مجذوب به خود كرد ميگذرد .آلبومي كه به لطف صداي گرم Ronnie James Dio  و صداي ساز Tony Iommy  به يكي از اركان موسيقي هوي متال تبديل شد.
امروز كه خبر درگذشت روني در اينترنت ديدم ، نه ديگر چيزي خوشحالم ميكرد و نه از چيزي بيشتر از اين آزرده ميشدم ؛ چرا كه دنياي وسيع موسيقي متال كه سراسر برايم خاطره است با اين طنين براي من آغاز شد.
صدايي كه همچون صداي معدود بزرگاني در اين سبك چون Bruce Dickinson , Ozzy Osbourn  جايگزيني ندارد.
يكي از بهترين خاطراتم برميگردد به زمان دانشجویی ؛ هم كلاسي هايم غرق در عوالم كلاسهاي مختلط بودند ،اما من قيد كلاس را ميزدم و به جمع ارزشمندي ميپيوستم كه از دانشكده هاي مختلف علوم ، مهندسي ، علوم انساني ، زبان و... در روزهاي خاصي ، فقط و فقط به عشق گفتگو و بحث و تبادل نظر درباره موسيقي و خصوصا" موسيقي متال گرد يكديگر  جمع ميشدند؛ تبادل موسيقي اي كه آنروز ها ناياب بود ، آموزش و آشنايي نحوه صحيح پرداختن به موسيقي متال ؛ كپي دست چندم مقالاتي و مجللاتي  كه در عصر ماقبل اينترنت تنها منبع بود و البته نوارهاي كاستي كه چندين دست ميچرخيد  .
اين جمع دو سركرده داشت و جالب آنكه  وجه اشتراك همه سليقه ها در يك گروه خلاصه ميشد :

                   Black Sabbath      

شايد هيچكس جز نيمو ي عزيزم كه خود يكي از آن دو سركرده و بخش اصلي آن خاطرات است حال و هواي امروز مرا درك نكند .امروز تمامي روز فقط صداي گرم روني را گوش ميكردم و ...

۱ نظر: